Hvalerdraktene

Litt historikk om Hvalerdraktstua AS
1997 2017 2023

På Huser på Asmaløy ble Hvalerdraktstua AS etablert 28. aug.1997
av oss tre som på det øverste bildet til høyre, nettopp har underskrevet papirene med lik fordeling av aksjene. Vi sitter i det lokalet som ble Hvalerdraktstua, og ansvar og arbeids­oppgaver ble i hovedsak slik:

I midten: Ragnhild Ramberg (daglig leder)
Til venstre: Ingun Hovden Christensen (design)
Til høyre: Rigmor Frantzen (brodering)

Midt i alvoret der vi kjente på alt ansvaret og usikkerheten som lå foran, ser vi her lettet ut over å ha kommet så langt. Vi visste jo at vi etter hvert måtte ta opp banklån for bl.a. å få investert i nødvendig utstyr, og at mye annet måtte ordnes før selve produksjonen kunne bli en realitet, men vi var glade for at i alle fall aksjeselskapet Hvalerdraktstua AS var etablert.

I flere år hadde vi jevnlig hatt arbeids­møter hjemme hos hverandre og med egne arbeidsoppgaver videre til neste treff, for å få utviklet en kvinne­drakt for Hvaler. Fortsatt hadde vi en god del igjen før fire drakt­modeller i dokke­størrelse kunne stilles ut til avstemning i 1998. Les mer om dette arbeidet på siden Utviklingsarbeidet som finnes i menyen ovenfor under Kvinnedrakta.

Det å finne et egnet lokale til en systue på Hvaler, hadde løst seg ved at Ragnhild foreslo å stille til rådighet det hun bl.a. hadde hatt som hobby­verksted over dobbelt­garasjen hjemme på Huser. Hun fikk satt det i stand til en koselig systue med tilhørende tekjøkken, som vi fikk leie.
En del år senere ble systua påbygd og modernisert av fam. Ramberg.

For å kunne starte opp, investerte vi i symaskiner, klippe­bord, stryke­utstyr og alt det som ellers trengs i en systue. Dette tok Ragnhild ansvaret for å få på plass med gode råd fra vår første dyktige syer Anne Caroline som også var med oss i siste del av den lange prosessen med de små drakt­modellene. Ellers bidro hun med laging av snittmønster til den endelige Hvalerdrakta. Se mer på siden Utviklingsarbeidet (finnes i menyen under Kvinnedrakta).

Først da vinnermodellen var klar etter avstemningen, kunne alt av materiell bestilles, som bl.a. stoffene og broder­garnet som skulle spesial­farges i de aktuelle fargene. Og plansjer av broderiene skulle lages og sendes inn for å få laget silketrykkrammer til påtrykk.
Etter hvert som også broderiplansjer med anvisninger var laget ferdig, kunne Rigmor sette i gang med broderi­kurs i Hvalerdraktstua vinteren 1998-99, med alle de som hadde meldt seg på kurs for å brodere sin egen drakt.

I tillegg til Anne Caroline, fikk vi etter hvert flere flinke syere, som Elin, Lene og Reidun. De fikk en travel tid våren 1999 med å montere både våre drakter og draktene til alle de som hadde gått på broderikurs og brodert sin egen drakt. Alt skulle helst være ferdige til lansering i 17. mai­toget på Hvaler 1999, noe som heldigvis gikk bra!

Vi trengte også flere til å brodere for oss i tillegg til Rigmor, helst noen fra Hvaler og omegn. Og heldigvis var det flere flinke damer som takket ja til det, da de kunne få være litt fleksible mht. ferdigstillelse og også kunne gjøre broderjobben hjemme. De ble etter hvert mange, så ingen nevnt, ingen glemt.

I tiden videre ble det mange bestillinger av kvinnedrakter og også caper. Det ble behov for flere til å montere, også fordi noen dessverre måtte gi seg. Heldigvis fikk Ragnhild etter hvert som vi trengte det, tak i nye dyktige syere som Unn, Malin, Kirsten, Monica, Karine og Bjørg.

Etter at Ragnhild hadde vært daglig leder i nærmere 20 år, ønsket hun i 2017 å selge seg ut av Hvalerdraktstua AS på grunn av nådd pensjonsalder og med et ønske om å få mer tid til andre ting – vel fortjent etter stor innsats! Det samme gjaldt Rigmor som i alle disse årene hadde brodert kvinne­drakter, caper og jentedrakter, og som var godt over pensjonsalder. Ingun følte seg ikke klar for å selge seg ut og slutte, bl.a. fordi hun noen år i forveien endelig hadde blitt ferdig med et flerårig arbeid med design av Hvalers mannsdrakt med tilhørende vest og sølv. Og etter samarbeid med de ulike produsentene og leverandør­ene, hadde dette kommet i produksjon. Mange av de første kundene hadde fått seg mannsdrakter, og hun ville gjerne følge dette opp videre. I tillegg var det bra at de som ønsket å fortsette å sy kvinnedrakter og caper, kunne få anledning til det en del år til.

Det ble nytt eierskap av Hvalerdraktstua AS fra og med 1. juni 2017
Ingun ønsket altså å fortsette. Hun var heldig og fikk med seg Bjørg Chevalier (til venstre på bildet). Sammen kjøpte vi alle aksjene i Hvaler­drakt­stua AS med en halvpart hver, og ble dermed de to nye eierne. Vi fikk fortsatt leie de samme lokalene på Huser der Hvalerdraktstua alltid hadde vært.
Bjørg sa seg villig til å ta på seg ansvar for daglig ledelse. I tillegg fortsatte hun med målsøm av kvinne­drakter mm. og deltok bl.a. under måltaking av manns­drakter. Ingun hadde hovedansvaret for måltaking av manns­drakter og annet arbeid i forbindelse med dem. Og via hjemmekontor hadde hun ansvar for diverse kontorarbeid og markedsføringsarbeid.

Avslutning av Hvalerdraktstua AS og overføring av draktene og sølvet til Heimen Husfliden i Oslo 1. juni 2023
Da vi begge etter hvert ble godt over pensjons­alder, fant også vi ut at tiden var moden for å avslutte. Men først var det nødvendig å finne en løsning slik at draktene og det tilhørende sølvet, kunne få leve videre i generasjoner. Forespørsel til Heimen Husfliden i Oslo ble sendt, og de sa heldigvis ja! 1. juni 2023 overtok de dermed ansvaret for og eneretten til Hvalerdraktene og Hvalerdraktsølvet.
Vi var også så heldige at Lene Storengen i Fredrikstad som i løpet av de siste 24 årene hadde montert veldig mange kvinnedrakter for Hvalerdrakt­stua AS, ønsket å fortsette å sy Hvalerdrakter. Hun er nå Heimen Husflidens lokale kontakt og får ulike oppdrag fra dem som hun utfører i sin egen systue i Fredrikstad. Les mer om alt dette på siden: Ny eier.

Tekst, foto (der ikke annet er nevnt), webdesign og datatekn. utform.: Ingun Hovden Christensen og Håkon Sten Christensen. Oppdatert 2023 ©